(Novel engineering kan oversættes til ‘fortællende ingeniørarbejde’)
Vi begyndte med at fortælle en historie til børnegruppen. Vi læste Rapunzel, som børnene allerede kendte.
Jeg stoppede fortællingen, da Rapunzel stod over for et problem. Hun kunne ikke komme ned fra tårnet, og hun skulle da ikke stå og vente på, at prinsen kom forbi.
Jeg spurgte børnene, hvordan vi kunne hjælpe Rapunzel ned fra tårnet. Børnene kom med mange forskellige forslag. For eksempel kunne hun reddes af en kæmpe fugl, en lang rutsjebane eller en pude for enden af tårnet, ligesom når brandmænd redder folk ud af bygninger!
Sammen måtte vi undersøge mulighederne. Vi byggede et stort tårn, som var en taburet på bordet. Først prøvede vi at lægge en pude ned og kaste dukken Rapunzel ned. Hun landede på puden, men blev kastet væk, så hun landede med hovedet på gulvet. Av!
Jeg spurgte børnene, hvad vi ellers kunne gøre, nu hvor Rapunzel havde fået ondt i hovedet. Nogle fandt lægesættet frem, andre lagde bløde tæpper rundt om puden.
Da løsningen var fundet og afprøvet flere gange, ville børnene stadig gerne lege videre. Jeg spurgte, om der var andre ideer, vi kunne prøve, og børnene huskede rutsjebanen. Sammen fandt vi rør og lavede en stor kuglebane, som Rapunzel kunne bruge.