Desværre!
Du har forsøgt at åbne en side som ikke findes eller du mangler at logge ind - Gå til forsiden >>
Du har forsøgt at åbne en side som ikke findes eller du mangler at logge ind - Gå til forsiden >>
Praksis | Beskrivelse |
Afprøveren der afprøver | Når børn afprøver med udgangspunkt i hvad-nu-hvis. |
Sanseren der sanser | Børnene erfarer med alle sanser. I kan føle, høre, se/observerer og/eller smage forskelle. |
Planlæggeren der planlægger | Børnene inddrages i planlægning. I kan tegne, snakke om, finde frem etc. |
Dokumentaristen der dokumenterer | Børnene inddrages i at dokumentere. Det kan eksempelvis være fotos, tegninger eller optagede fortællinger. |
Spørgeren der spørger | Børnene stiller spørgsmål. Det kan både være sprogligt og med kroppen. |
Fortælleren der fortæller | Børnene fortæller. Der fortælles om noget, der er sket eller oplevet i relation til science. |
Fortolkeren der fortolker | Børnene støttes i at fortolke eller fortolker selv det oplevede. I opdager eksempelvis en årsags-virknings-sammenhæng (hvis, så). |
Argumentøren der argumenterer | Der argumenteres med “fordi”, ofte mens børnene relaterer til en tidligere erfaring fra en anden kontekst. |
Måleren der måler | Børnene måler. I kan måle i alle enheder: hænder, klodser, centimeter osv. |
Tælleren der tæller | Børnene tæller. I tæller noget: hvor mange. |
Sorteren der sorterer | Børnene inddaler i grupper, sorterer klasssificerer. Genstande ordnes fysisk efter selvopfundne kriterier. |
Legestemning | Beskrivelse |
Hengiven | Den hengivne legestemning er kendetegnet ved handlingerne at bygge, fifle, samle og balancere. Stemningen er fremtrædende i situationer hvor forudsigelige handlinger gentages og kroppen er rolig. |
Opspændt | Den opspændte legestemning er kendetegnet ved handlingerne at forestille sig, efterligne, overvære eller performe. Stemningen er fremtræden i situationer hvor børnene viser sig frem og byder sig til med nye bud. |
Euforisk | Den euforiske legestemning er kendetegnet ved handlingerne at smadre, råbe, ødelægge og drille. Stemningen er fremtræden i situationer hvor det skøre, gaggede og vilde får plads. I den euforiske legestemning har børnene mulighed for at udvikle deres legemod. |
Højspændt | Den højspændte legestemning er kendetegnet ved handlingerne at danse, hoppe, løbe og gynge. Stemningen er fremtræden i situationer hvor hele kroppen er involveret og der skiftes mellem retning, fart og højde. Antal og størrelser på legemedierne kan have indflydelse på mulighederne for at den højspændte legestemning får plads. |
Sprogstrategi | Beskrivelse |
Avanceret og nuanceret sprog |
Når du navngiver genstande eller anvender og beskriver ord børnene ikke kender. |
Fortolk, gentag og udvid |
Når du fortolker, gentager og udvider det børnene siger, så kompleksiteten øges. |
Sæt ord på handlinger |
Når du sætter ord på såvel egne som børnenes handlinger. |
Stil åbne spørgsmål |
Når du stiller spørgsmål, hvortil børnene kan give et uddybende svar med mere end et ord. |
Forbind ny læring med barnets eget liv | Når du hjælper børnene med at danne forbindelser mellem nye ord/begreber og noget som børnene allerede kender til. |
Opmuntre til brainstorming og kreativ tænkning |
Når du opmuntrer børnene til at tænke kreativt og finde på ideer og løsninger. |
Opmuntre til refleksion og logisk tænkning |
Når du gennem spørgsmål og begrundelser får børnene til at opdage sammenhænge og tænke logisk. Dvs. du hjælper barnet med at forstå hvorfor ting er som de er. |
Frem tænkning og forståelse |
Når du stiller tænkespørgsmål og forbinder ny læring med noget, børnene allerede kender til eller tidligere har oplevet. |
Aktiv deltagelse |
Når du opmuntrer til og faciliterer børnenes aktive deltagelse i samtaler og aktiviteter, der understøtter børnenes udforskning og læring. |
Stilladsér |
Når du giver hints, støtte og andre former for hjælp, når barnet sidder med en udfordring. |
Fyld forklarende information på |
Når du giver barnet uddybende og forklarende information som respons på barnets svar eller handling. |
Opmuntre og støt barnets ihærdighed |
Når du anerkender det enkelte barns individuelle indsats og opmuntre det til at forsætte. |
Byg videre på samtalen |
Når du forlænger samtalen med opfølgende spørgsmål eller opmuntrer børn til at blive ved med at deltage i samtalen. |
Opmuntre til refleksion over svar og handlinger |
Når du får barnet til at reflektere over og forklare sit svar, valg eller handling. |
Teknologier | Beskrivelse |
Undersøgende teknologier |
Undersøgende teknologier kan understøtte det pædagogiske mål om, at det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn aktivt observerer og undersøger naturfænomener i deres omverden. Både analoge og digitale undersøgende teknologier kan bruges til at undersøge natur og naturfænomener nærmere. |
Programmerbare teknologier |
Programmerbare teknologier er ofte kendetegnet ved at de bruger batterier. Mange programmerbare teknologier er også hverdags teknologier og undersøgende teknologier. |
Hverdagsteknologier |
En måde at arbejde med teknologi på i dagtilbud er ved at lade børn udforske de teknologier, vi allerede har, hvad de er lavet af, og hvordan de fungerer. Undersøg simpel hverdagsteknologi som hammer og søm, saks, trillebør, dørhåndtag, vandhane, hjul, lommelygte, nøgle og lås, møtrik og skrue. |