Jeg sad sammen med to børn på stuen og vores gammeldags vægt stod fremme. Børnene puttede forskellige små genstande op i skålen på vægten i et forsøg på at få nålen til at pege på det højeste tal. Til sidst var vægtskålen så fyldt, at børnene havde problemer med at fylde mere legetøj i uden at det faldt ud af skålen og ned på gulvet.
Jeg tog et par ting op af skålen og lagde det i deres hænder. Jeg spurgte om de synes legetøjet var tungt og om de kunne komme i tanke om noget legetøj, som føltes meget tungt. De stod lidt og tænkte og så kom den ene i tanke om nogle store dinosaurer, som lå i en kasse et andet sted på stuen.
Børnene løb hen og hentede hver en dinosaur, som var massiv og derfor meget tung. Jeg lagde legetøjet fra før i deres anden hånd og de stod lidt og mærkede de to forskellige genstandes forskellige vægt. Da de lagde dinosaurerne i vægtskålen efter at have tømt lidt ud af det legetøj, som lå i vægten i forvejen, opdagede børnene at pilen som peger på tallene pludselig flyttede sig meget mere end før. De blev vildt begejstret og hentede flere dinosaurer. Da de nåede målet, som var at pilen skulle mere end en omgang rundet på skiven jublede de. Vi tog vægtskålen af og de prøvede hver at løfte skålen og kunne mærke at den var meget tung (ca. 6 kilo)